Jest to scenariusz zająć zintegrowanych opracowany w oparciu o pakiet podręczników Wesoła Szkoła. Przeznaczony do klasy pierwszej. Dotyczy wprowadzenia litery o, O w oparciu o analizę i syntezę wyrazu OSA.
1. Temat kompleksowy: Ja to umiem, ja to wiem. 2. Temat dzienny: Szukamy sposobów na zatrzymanie lata. 3. Aktywności: polonistyczno- społeczna, motoryczno-ruchowa, 4. 4 godziny zajęć zintegrowanych 5. Umiejętności i efekty wychowawcze- uczeń: - uważnie słucha i przeżywa treść wiersza - zestawia treść wiersza z ilustracją w podręczniku - dokonuje analizy i syntezy wyrazów z literą „o” w różnych pozycjach - rozpoznaje i pisze poprawnie literę „o” w liniaturze - respektuje przyjęte zasady gier i zabaw
6. Aktywność polonistyczno- społeczna
T: Zestawienie wiersza pt. „ Jak zatrzymać lato” z ilustracją w podręczniku. Wprowadzenie litery o ,O- w oparciu o analizę i syntezę wyrazu „osa”.
A. Omówienie poprawionych kart pracy. Przypomnienie poznanych samogłosek. B . Rozmowa z dziećmi na temat ich ulubionych pór roku- uzasadnianie własnego zdania. C. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat treści wysłuchanego wiersza pt. „ Jak zatrzymać lato”. Zestawienie treści wiersza z oglądaną w podręczniku ilustracją ( s.22-23). D. Czytanie tekstu z podręcznika w celu zweryfikowania spostrzeżeń i wypowiedzi dzieci. E. Udzielanie odpowiedzi na pytania postawione w tekście. F. Zabawa improwizowana w parach pt. „ Opędzamy się od natrętnej osy”. G. Analiza i synteza wyrazu podstawowego-osa oraz wyodrębnianie „o” do nauki pisania. - układanie wyrazu z liter alfabetu ruchomego - zaznaczanie go za pomocą samogłosek i spółgłosek w postaci kolorowych nakrywek - mówienie wyrazu głoskami i w całości - wypowiadanie głosek, które słychać na początku, w środku i na końcu wyrazu H. Dzieci w podobny sposób dokonują analizy i syntezy wyrazów: oset, Ola, motyl, dom. I. Nauka pisania litery o, O. - pokaz litery „o” drukowanej i pisanej w dużym formacie - pokaz sposobu pisania litery „o” przez nauczyciela na tablicy - kreślenie pod kierunkiem nauczyciela litery „o” palcem w powietrzu, gumką na ławce - szukanie w karcie pracy 19 „o” pisanego i „o” drukowanego - zwrócenie uwagi na sposób pisania małej i wielkiej litery „o” w liniaturze( nauczyciel wskazuje dzieciom liniaturę i kierunek pisania litery) - pisanie litery w powiększonej liniaturze po śladzie i bez - pisanie litery w znormalizowanej liniaturze ( w zeszytach) J. Ćwiczenia ruchowe – nauczyciel mówi różne wyrazy. Jeśli w wyrazie jest litera „o” uczniowie wykonują przysiad, jeśli jej nie ma uczniowie wstają na palcach i wyciągają ręce w górę. K. Ćwiczenia w analizie i syntezie głoskowej i sylabowej wyrazów z literą „o”. Rozpoznawanie litery pisanej. (karta pracy 19,ćw. 1, 2). L. Czytanie sylabami nazw obrazków i łączenie ich z modelem budowy dźwiękowej wyrazów oraz pisanie litery w określonej pozycji- pod kierunkiem nauczyciela ( karta pracy 19,ćw. 3) G. Zadanie pracy domowej- karta pracy 19, ćw. 4 oraz czytanie tekstu z podręcznika s.22
7. Aktywność motoryczno-ruchowa T: Ćwiczenia kształtujące poprawną sylwetkę ciała przy użyciu szarf- zabawy improwizowane.
8. Środki dydaktyczne: „Wesoła szkoła” podręcznik kl. 1, s.22-23 „ Wesoła szkoła” karty pracy 19, część 1, kl.1, alfabet ruchomy, wiersz „ Jak zatrzymać lato”
JUŻ OD RANA APARATEM ADAM ZDJĘCIA ROBI. CHCE ZATRZYMAĆ CIEPŁE LATO, KTÓRE JUŻ ODCHODZI. JAK ZATRZYMA LATO OLA? OTO JEST PYTANIE. ONA W OBRAZ LATO WŁOŻY, POWIESI NA ŚCIANIE. KIEDY PRZYJDZIE MROŻNA ZIMA, DOM OKRYJE ŚNIEŻNA SZATA. MIŁO BĘDZIE WZIĄĆ Z ALBUMU FOTKĘ GORĄCEGO LATA. KIEDY PRZYJDZIE SŁOTNA JESIEŃ , ŚCICHNIE OS BRZĘCZENIE. LATO BARWNE NA OBRAZKACH, SPOJRZY JAK MARZENIE.
9. Metody: słowna, oglądowa, pokaz, zabawy improwizowane, praktyczna 10. Formy: grupowa, indywidualna zróżnicowana 11. Uwagi:
Opracowała: mgr Ewa Gańska ZSP nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Świnoujściu
|